Vilket är vanligast att se från tågfönstret en häst, en ko eller ett får?

Jag åkte tåg igår och funderade på om jag skulle få se flest kor, får eller hästar från fönstret. Idag tittade jag i våra publikationer och kom fram till att jag troligen kommer att få se flest nötkreatur, d.v.s. kor tillsammans med yngre nötkreatur om jag åker tåg genom Sverige.  Men fåren är fler än korna om man räknar med alla lammen. Det är minst troligt att jag får se en häst. I juni 2010 fanns det:

  • 545 100 kor
  • 512 000 kvigor tjurar och stutar över 1 år
  • 564 900 tackor baggar och lamm, varav 291 000 lamm          
  • 362 700 hästar

// Ann-Marie Karlsson

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Det här inlägget postades i Fascinerande fakta, Husdjur och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

