Statistisk årsbok för Sverige

har just kommit i ett fint paket med post-it lappar så att jag kan markera mina favoritsidor. Varje gång jag bläddrar i boken hittar jag någon ny och ibland till och med nyttig kunskap. Jag visste t.ex. inte att det kom in 7 257 ansökningar om namnändringar år 2010 eller att antalet intagna till gymnasieskolorna var 142 276 personer år 2010. Den återstående medellivslängden för en kvinna född år 2011 är 55,7 år för kvinnor i Burkina Faso 73,2 för kvinnor i Ryssland och 83,5 år för kvinnor födda i Sverige.

Hushållsbegreppet och antalet hushåll är också intressant. Statistiska uppgifter kräver ibland att man tänker efter och funderar på vad man vill använda dem till.  I tabell 4.20 redovisas nämligen hushåll med tre olika definitioner. Beroende på hur man definierar ett hushåll varierar antalet i Sverige mellan  4,6 och 5,2 miljoner.

Texterna är dessutom trevligt skrivna och författarna har nog tänkt till runt rubrikerna. På jordbrukssidorna finns t.ex. underrubriken ”Antalet mjölkkor sinar”. Jag önskar jag kommit på den själv… //Ann-Marie Karlsson

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

