Heda – en församling i gammal kulturbygd

Jag bor på landet mellan Rök och Heda utanför Ödeshög i södra Östergötland. Från mitt köksfönster ser jag Heda kyrka uppe på sandåsen avteckna sig mot skymningsljuset, som är så speciellt i närheten av Vättern. Kyrkans äldsta delar är ifrån mitten på 1100-talet. Om jag vänder blicken åt andra hållet ser jag Rök kyrka. Den är bara från mitten av 1800-talet, men vid dess sida finns den berömda Rökstenen med världens längsta runinskrift. Denna är daterad till 800-talet. Jag befinner mig alltså verkligen i en gammal kulturbyggd! När traktorerna går tungt i leran på gårdarna i trakten undrar jag ibland hur bönderna förr klarade av att bruka dessa jordar.

DSC_0703
Av vår historiska statistik kan man utläsa att det i Heda socken år 1886 fanns 190 oxar och de hade nog ingen lätt uppgift – åtminstone inte på den styvaste moränleran.

Koantalet har varierat under åren och var som störst på 1930-talet. Den största DSCF7367förändringen över tiden i Heda såväl som på andra håll i landet är emellertid den ökade koncentrationen av mjölkproduktionen. Under stora delar av 1900-talet fanns mjölkkor på de flesta gårdarna i trakten – idag vet jag bara en gård i Heda som har mjölkkor och de har nu också beslutat sig för att sluta. Istället blir det där som på många andra håll köttdjur som håller markerna öppna. Antalet nötkreatur har ändå minskat kraftigt över tiden, från 1071 år 1932 till 653 år 2010. Istället är det grisarna som har ökat i antal, sett i ett längre perspektiv. Det är väl en naturlig utveckling i en bygd där jordarna ger goda spannmålsskördar med moderna brukningsmetoder. I veckan såg min man för första gången spår av vildsvin på ägorna – vi har med viss fasa väntat på detta. Är framtiden att bli jägare istället för jordbrukare så är cirkeln sluten. //Gabriella Cahlin

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Det här inlägget postades i Fascinerande fakta. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Heda – en församling i gammal kulturbygd

  1. Ping: Inspirerande socknar | Jordbruket i siffror

Kommentera

