En sommar som tidningsbud i Tuve och Säve församlingar

Under sommaren 1996 hade jag nöjet att dela ut tidningar i Tuve och Säve. Jag var 20 år och hade precis lärt mig tycka om sådant som inte bara bestod av asfalt.

Nattens pass började med att tidningarna hämtades upp vid en mörk lastkaj bakom Tuve centrum. En ganska symptomatisk förortshåla med ett socialkontor, en pizzeria och en närbutik. En liten anekdot är att bussen från Tuve in till Göteborg centrum kallades för Viking Line. Tja, man blev ju inte direkt ledsen då man hade stuvat in alla tidningar i bilen och kunde köra bort till ett radhusområde en bit bort för att börja dela ut dem.

Då jag inte är uppvuxen i Tuve, färdades jag enbart på de asfalterade vägarna. Gissa om jag blev förvånad när jag i vår databas såg att det 1995 fanns 180 grisar och 11 kossor i denna församling. Det är vid dessa tillfällen som jag tänker mig tillbaka på hur man själv hade det som barn. Jag växte upp i Majorna i västra delarna av Göteborg. En församling som inte ens finns med i jordbruksstatistiken. Där fanns visserligen inte några grisar eller kossor, men vi hade mitt ibland asfalten våra områden som vi smög upp i för att slippa från de vuxna. Lite träd, lite grönt gräs och lite trevliga kamrater. Det behövs inte särskilt mycket för att man ska må bra.

Tillbaka till min tidningsrunda. Efter en nätt liten runda i ett av Tuves radhusområden bar det av till Säve. En trakt som har ett mycket mer öppet landskap. Uppskattat av många, inte minst flygplatsen som finns där. Jag kommer så väl ihåg hur man på morgonkvisten blev uttittad av några kossor i en fridfull hage i en del av distriktet. Muuu! I en annan del av distriktet körde man in på en gård, med hus på båda sidor av vägen. Gården ägdes av en MC-klubb och på lördags- och söndagsmornar kunde man ibland höra musik inifrån något av husen.

Någon gång där var rundan med morgontidningar slut och det var dags att köra hem till en väntande katt och en sval säng.//Daniel Persson

daniel

 

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Det här inlägget postades i Fascinerande fakta och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till En sommar som tidningsbud i Tuve och Säve församlingar

  1. Ping: Inspirerande socknar | Jordbruket i siffror

Kommentera

