Trädgårdsföretagens struktur

Jordbruket har sedan länge gått igenom en dramatisk strukturell förändring. Antalet företag har kontinuerligt minskat, medan de återstående företagen generellt sett blivit större. Det hela är en del av en strukturrationalisering, som leder till en effektivare, men i viss mån också mer sårbar jordbrukssektor. Den strukturella förändringen pågår i så gott som hela världen, men skiljer sig åt mellan olika områden och stater, och mellan olika branscher.

Trädgårdsbranschen är inget undantag. Medan antalet svenska trädgårdsföretag minskade från 3452 stycken år 1990 till blygsamma 1443 stycken år 2011, ökade istället den uppodlade arealen, vilket resulterade i att det genomsnittliga trädgårdsföretaget ökade sin areal från 3,5 hektar år 1990, till hela 8,7 hektar år 2011 – en ökning med 150 %. Här sticker trädgårdsbranschen ut rejält i jämförelse med det svenska jordbruksföretaget i allmänhet, som under samma period gick från 29,5 till 39,4 hektar per företag, en i sammanhanget blygsam ökning med 34 %.

Ur ett europeiskt perspektiv, visar sig också Sverige vara ett av de länder där strukturförändringen går som fortast bland trädgårdsföretagen. Sedan år 2000 är det bara Danmark och Irland som kan visa på högre ökningar, medan Nederländerna och Spanien – länder som gärna förknippas med effektiv trädgårdsproduktion – visar på betydligt långsammare omställningar.

Europa

Ökning av trädgårdsföretagens tillgängliga odlingsareal i olika europeiska länder. Figuren visar indexerade siffror med startår 2000.

När man sedan börjar titta närmare på strukturen inom den svenska trädgårdsbranschen ser man att olika delar av branschen har ganska olika karaktär. Till att börja med har utvecklingen mot färre och större företag gått olika fort i olika odlingsgrenar. Odlingen av köksväxter (till exempel tomater, morot och lök) visar på en mycket stark omvandling, där arealen per företag har stigit med 211 % mellan 1990 och 2011, medan företag som odlar plantskoleväxter (bland annat bärbuskar och barrväxter) ”bara” har ökat sin areal med 62 % under samma period.

Svensk trädgårdsodlings struktur

Andelen av den totala skörden av olika grödor som producerades av den största tiondelen företag inom respektive gröda år 2011. Siffrorna ovanför staplarna visar det totala antalet företag som odlade respektive gröda. För tomat producerades alltså 85 % av den totala tomatskörden av de 18 största företagen, medan totalt 178 företag odlade tomat 2011.

Dessutom skiljer sig fördelningen mellan stora och små företag dramatiskt åt mellan olika grödor. Odlingen av isbergssallat, broccoli, tomat, kryddväxter och tulpaner är väldigt ”topptunga”, med ett fåtal stora företag som står för en stor del av produktionen. Andra grödor, framför allt spenat, men också julstjärna visar en jämnare fördelning av produktionen, där många företag är ungefär jämnstora.

Är då strukturrationaliseringen bra? En ekonom skulle nog säga otvetydigt ja. Ökad effektivitet, högre konkurrenskraft och lägre priser för konsumenten. Ur miljö- och självförsörjningsperspektivet kan det kanske bli mer komplicerat. När mindre, lokala företag lägger ner minskar den lokala självförsörjningsgraden och transportbehoven ökar. Likaså ökar produktionens sårbarhet om viss produktion hanteras av bara ett fåtal företag. Ur landbygdsperspektiv kan man också se kontrasterande effekter. Nedlagda företag leder till utflyttning från landsbygden. Samtidigt ökar den ekonomiska dynamiken i de områden där produktionen faktiskt ökar.

Oavsett vad man anser om de strukturella förändringarna så är en sak klar som situationen ser ut idag. Vi kommer inte undan dem.

//Jörgen Persson

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Det här inlägget postades i Trädgård och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s