Birgitta Ek väljer siffran 173 000. Den visar det antal kontakter kundtjänst haft år 2013

Birgitta+EkIdag väljer Birgitta Ek divisonsdirektör för divisonen service och kontroll en siffra från år 2013. Hon har valt den imponerande siffran 173 000. En siffra som visar på en central verksamhet inom Jordbruksverket. Hon skriver…

173 000 kundkontakter med Jordbruksverkets kundtjänst 2013

 137 000 samtal. Så många samtal har kundtjänst på Jordbruksverket tagit emot under 2013. Det är en ökning med drygt 11 000 samtal jämfört med 2012.

Över hälften av samtalen handlar om djur. Mer än ett samtal av tre gäller sällskapsdjur. Mer än ett samtal av fyra gäller lantbrukets djur.

Den tredje största kategorin frågor handlar om EU-stöden. Mer än ett samtal av fem gäller EU-stöden.

Några kunder väljer att skicka mejl till kundtjänst. 2013 ökade antalet mejl till knappt 20 000 från drygt 18 000 året innan.

En tredje kanal till kundtjänst, KUNDO, lockade 400 kunder som ställde frågor och 16 000 som tittade på svaren.

Totalt för alla tre kanalerna summeras antalet kontakter med vår kundtjänst 2013 till 173 000. Det är en ökning sedan 2012 med 29 000 kundkontakter.

Vi hoppas att våra kunder är fortsatt nöjda med den service som Jordbruksverkets kundtjänst ger. Det ökande antalet kundkontakter hoppas jag är en indikation på det.

Vi upplever själva att både telefonsamtal och KUNDO är effektiva kanaler för att ge bästa möjliga service. KUNDO är ett forum där man kan ställa en fråga via vår hemsida. Om någon annan har ställt samma fråga kommer svaret upp direkt.

KUNDO är en relativt ny kanal för att nå oss. Vi är glada för att många har hittat den och hoppas på att ännu fler gör det 2014.

// Birgitta Ek

Divisionsdirektör, service och kontroll

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Birgitta Ek väljer siffran 173 000. Den visar det antal kontakter kundtjänst haft år 2013

  1. Ping: Intervju: Kundo är uppskattat av både kunder och personal på Jordbruksverket » Kundobloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s