Vad betyder jordbruket i Sverige för dig?

För något år sedan skrev jag ett inlägg om svenskt jordbruk på nationaldagen. Det är fortfarande aktuellt. Nationaldagen är en dag att stanna upp och fundera över betydelsen av svenskt jordbruk idag och hur vi vill att jordbruket ska se ut i framtiden. Vad betyder jordbruket i Sverige för dig? För mig innebär svenskt jordbruk:

  • att svensk färskpotatis, svensk kyckling, svenskt griskött och svenska ägg också finns att köpa. Jag vill kunna välja varifrån den mat jag äter kommer och ha lite lättare att vara med och bestämma över hur den mat jag äter produceras.
  • att jag har möjlighet att åka till en gårdsbutik i närheten av där jag bor och köpa det jag vill ha.
  • att min lille systersons föreskoleklass kan åka på utflykt till ett jordbruk och se de djur de pratat om i skolan. Det är en viktig insikt att mjölk inte kommer från förpackningar i affärer.
  • att jag kan må bra av att vistas i ett öppet landskap. För mig betyder åkermark, betesmark och hagmarker skönhet, vila och rekreation.
  • glädjen i att visa mina turistande amerikanska släktingar ett vackert jordbrukslandskap.

Kungen sade i Skansentalet för några år sedan att ”nationaldagen är en anhalt mellan dåtid och framtid. En dag att minnas vad tidigare generationer byggt upp, men också att tillsammans hämta kraft och inspiration för kommande tider”. För den som vill minnas vad tidigare generationers jordbrukare byggt upp finns underlag i ”Jordbruket i siffror 1866-2007”. Men vad betyder svenskt jordbruk för dig idag? Och hur vill du att jordbruket ska se ut i framtiden? //Ann-Marie Karlsson

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad betyder jordbruket i Sverige för dig?

  1. Anki skriver:

    Vilka tänkvärda ord och funderingar Ann-Marie!

Kommentera

