Svenska marknadsandelar av kött, och några färska frukter och grönsaker

Jordbruksverket beräknar den andel av vår förbrukning av t.ex. kött som är producerad i Sverige. Förbrukning är samma sak som det vi ibland kallar ”Totalkonsumtion”. Beräkningarna har ibland rubriken ”Svenska marknadsandelar” och ibland ”Försörjningsbalanser” eftersom de visar den svenska produktionen dividerad med den svenska förbrukningen. Ordet försörjningsbalans kan dock vara litet missvisande. I ordet försörjning finns så mycket mer, t.ex. varifrån insatsvarorna som behövs för produktionen kommer, och om vi har möjlighet att förändra vår konsumtion. Låt oss istället komma ihåg att andelarna visar produktion i Sverige i förhållande till förbrukning i Sverige av olika produkter. Procentandelen avser kvantiteter. Förbrukningen beräknas på samma sätt som toalkonsumtionen i konsumtionsberäkningarna det vill säga som produktion+import-export.

Den svenska marknadsandelen för griskött och nötkött ökar

Diagrammet nedan visar att vi producerar mindre än vi förbrukar av griskött, nöttkött och lammkött. Den svenska marknadsandelen har dock ökat det senaste året för griskött och nötkött. För griskött var andelen år 2014 69 %, vilket är en ökning med 2,7 procentenheter från år 2013. För nötkött var marknadsandelen  52 %, en ökning med 1,6 procentenheter från år 2013.

Lammkött är det köttslag där den svenska marknadsandelen  är lägst, 31 %. För fågelkött är andelen 65 %.

I ett pressmeddelande för någon vecka sedan belyser Jordbruksverket faktorer som påverkat marknaden för kött.

prod i se

Den svenska marknadsandelen för lök har ökat

Jordbruksverket ger löpande ut marknadsöversikter. I marknadsöversikt 2014:22 finns på sidan 35  ett diagram över de svenska marknadsandelarna för några färska frukter och grönsaker.  Diagrammet visar att marknadsandelen för lök ökat från drygt 50 % år 2004 till drygt 60 % år 2013.

För äpplen har den svenska marknadsandelen också ökat på senare år, även om trenden bryts 2011 (som var ett år med ovanligt låg äppelskörd i Sverige). Den svenska marknadsandelen är hög för olika grönsaker som odlas på friland, som morötter och lök. Även jordgubbar hamnar högt, men figuren tar bara hänsyn till importen av färska jordgubbar. Den topp för jordgubbar som finns år 2009 beror på en ovanligt hög export vilken möjligen beror på en felaktig rapportering till SCB och därmed en felaktig handelsstatistik.

Den svenska marknadsandelen är betydligt lägre för äpplen och tomater.  Tomaterna utmärker sig genom sin tydligt minskande svenska marknadsandel. Mellan åren 2004 och 2013 har den svenska marknadsandelen sjunkit från 20 % till 14 %. Från och med 2009 planar dock nedgången ut, och den svenska marknadsandelen stabiliserar sig.

//Ann-Marie Karlssonfrukt förs

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Det här inlägget postades i Animalieproduktion, Konsumtion och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s