Nora i topp bland de 100 kommunerna med störst andel ekologiskt odlad åkermark

För någon vecka sedan publicerade vi statistik över den ekologiska odlingen i Sverige. Statistiken visade att den arealen som var omställd till ekologisk produktion var 360 000 hektar åkermark och 106 700 hektar betesmark år 2015. Jag har tittat litet närmare på åkermarken och kan då se att Gotlands kommun är den kommun där arealen omställd åkermark var störst. 11 000 hektar åkermark odlades ekologiskt på Gotland. På andra plats kom Enköping med 9 500 hektar och på tredje plats Uppsala med 8 400 hektar.

Nora i topp

Den totala arealen åkermark skiljer ju sig mellan olika kommuner. Tittar jag istället på andelen omställd ekologisk åkermark så är Nora i topp med 51 % omställd areal. Nora följs tätt av Karlskoga kommun där hälften av åkermarken brukas ekologisk. Nedan har jag tagit fram en 100 i topp lista på de kommuner där andelen omställd ekologisk odling av åkermark är störst. I listan har jag inte med kommuner med mindre än 200 hektar åkermark.

//Ann-Marie Karlsson

eko

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Det här inlägget postades i Allmänt, Arealer och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nora i topp bland de 100 kommunerna med störst andel ekologiskt odlad åkermark

  1. Patrik skriver:

    jo, för att mata dess 20 djur….. Det går åt mycket slitdelar, bränsle och timmar – allt som kostar resurser och/eller naturen – att odla ekologiskt. Jag odlar inte ekologiskt, sprutar inte gifter, och bidrar med kvävebindning bl.a igenom en ansvarsfull användning av konstgödning. Jag odlar samma mängd foder på mina 70ha som en 200ha ekogård utan att använda samma mängd resurser som tär på vår moder jord. Mina arbetare får aningens högre timpenning än kollektivavtalet, trots minskade inkomst, så det kan inte vara det som gör eko… bättre. Så påminna mig Jordbruksverket – vad är det som är så bra med eko igen?

Kommentera

