Den svenska marknadsandelen är 94 % för ägg och 28 % för lammkött

Jordbruksverkets enhet för handel och marknad har beräknat svensk marknadsandel, det man ibland kallar självförsörjningsgrad för kött och ägg. Enkelt uttryck så beräknas andelen genom att den svenska produktionen divideras med den svenska konsumtionen (förbrukningen). Den svenska konsumtionen beräknas genom formeln import+produktion-export.

Beräkningen visar att den svenska marknadsandelen skiljer sig åt mellan olika produkter. Den är högst för ägg och lägst för lammkött.

//Ann-Marie Karlsson

svensk marknadsandel

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s