20 % av Sveriges betesmark finns i Småland

I sommar kommer jag att blogga om jordbruket i våra 25 landskap. Förra året fick landskapSverige nämligen en ny regional indelning som består av landsdel (Götaland, Svealand och Norrland) landskap och distrikt. Distrikten sammanfaller med församlingarna så som de såg ut i slutet av 1999. Ett distrikt kan skära över en landskapsgräns även om det inte är så vanligt.

I det här första blogginlägget har jag gjort en specialbearbetning av Jordbruksverkets Lantbruksregister. Jag har tagit fram jordbruksarealen som ju är summan av arealen åkermark och arealen betesmark per landskap.

Statistiken visar att det landskap som har mest jordbruksmark är Skåne följt av Västergötland och Småland. 40 % av Sveriges jordbruksmark finns i de tre landskapen.

Tre i topp listan blir litet annorlunda om jag studerar åkermarken. Skåne kommer fortfarande på förstaplatsen, men Uppland seglar upp som tvåa med 227 000 hektar. Småland kommer på tredje plats med 215 000 hektar.

Minst jordbruksmark finns i Härjedalen och Lappland.

Mest betesmark i Småland

En tre i topplista över betesmark ser litet annorlunda ut. På den listan kommer Småland på förstaplatsen. 20 % av betesmarken i Sverige finns i Småland. Småland följs av Skåne, Västergötland och Öland med runt 10 % av Sveriges betesmark vardera. Medelpad är det landskap där arealen betesmark är minst runt 850 hektar.

//Ann-Marie Karlsson

landavlandskap

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Det här inlägget postades i Allmänt, Landskap i Sverige och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till 20 % av Sveriges betesmark finns i Småland

  1. Sofia Björnsson skriver:

    Hej, kul att se nedbrytning av siffror! Jag har en fråga – när du skriver betesmark så antar jag att du menar naturbetesmark och inte bete på åkermark? Jag kan tänka mig att en inte oväsentlig andel av åkermarken i statistiken ovan används till bete, men det syns nog inte i statistiken.
    Hälsningar Sofia

    • Ja så är det varje gång jag skriver betesmark menar jag naturbetesmark. Skriver jag om bete på åkermark skriver jag nog oftast åker för vall och bete eller något sådant. //Ann-Marie Karlsson

  2. Ping: Jordbrukare i landskapen Skåne, Småland och Västergötland står för hälften av jordbrukets produktionsvärde | Jordbruket i siffror

Kommentera

