Nästan alla ägg vi äter i Sverige produceras också i Sverige

Jag får ofta frågan, ”Hur många ägg äter vi till påsk?” Just den kan jag inte svara på. Vår statistik säger däremot en hel del annat om produktion och konsumtion av ägg och det kommer jag att försöka sammanfatta här.

Den svenska marknadsandelen för ägg är 98 %

Den svenska marknadsandelen för ägg, alltså en jämförelse av produktion  och totalkonsumtion visar att vi producerar 98 % av konsumtionen. År 2019 producerades 148 600 ton ägg i Sverige samtidigt som vi konsumerade 152 400 ton ägg. Importen och exporten av ägg är dessutom ungefär lika stor, omkring 20 000 ton ägg. Vi importerar ägg främst i form av äggprodukter från Polen, Danmark och Finland. Vi exporterar främst skalägg, alltså hela ägg, till Danmark och Tyskland.

morotsFör att göra en liten utvikning är marknadsandelen för ägg högre än för många andra varor. För kyckling är den t.ex. 72 %, för nötkött är den 56% och för griskött är den 77 %. Andra produkter där vi, liksom för ägg, konsumerar ungefär lika mycket som vi producerar inom Sverige är spannmål, socker, morötter och konsumtionsmjölk. Sammantaget många av ingredienserna i en smarrig morotskaka.

ägg

I siffrorna som avser totalkonsumtion (förbrukning) ingår de ägg som vi köper i affären och de är ju nästan alltid svenska. Dessutom ingår ägg som vi äter t.ex. i färdiglagad mat, bröd och buller samt i rätter på restaurang.

Totalkonsumtionen (förbrukningen) av ägg är 14,8 kilo per person år 2019

I vår statistik beräknar vi totalkonsumtion(förbrukning) och direktkonsumtion. Totalkonsumtionen inkluderar alla ägg oavsett i vilken form vi konsumerar dem. Direktkonsumtionen inkluderar de ägg vi själva köper hem som ägg från butiken liksom de ägg vi äter på restaurang antingen som ägg eller i en maträtt.

Statistiken visar att:

  • totalkonsumtionen är 14,8 kilo per person
  • direktkonsumtionen är 11,7 kilo per person.

Äggkonsumtionen sjönk under 1990-talet fram till början av 2000-talet. Därefter började den öka. De senaste åren har totalkonsumtionen varit stabil.  Jämfört med 1989 har totalkonsumtionen av ägg ökat med nästan 1 kg per person och år medan direktkonsumtionen är ungefär lika hög nu som för 30 år sedan. Skillnaden mellan totalkonsumtionen och direktkonsumtionen har alltså ökat. Den innebär att vi för ägg precis som för varor som socker och mjöl äter mer förädlade produkter där råvaran ingår. Det vill säga vi  köper bullar och bröd och färdigrätter istället för att baka och tillreda själva av råvarorna.

200 ägg om året

Medelvikten för ägg är ungefär 58 gram vilket också motsvarar ett medelstort ägg. Det innebär att vi äter litet drygt 200 ägg antingen i restaurangmat eller i de rätter vi gör själva i hemmet.

Ägg kostar lika mycket nu som de gjorde på 1970-talet

I statistiken finns priser i kronor från 1950-talet fram till år 2012. Eftersom inflationen var hög på 1980-talet redovisar jag priserna löpande och i 2012 års prisnivå. Diagrammet visar att priserna på ägg i 2012 års prisnivå sjönk något under 1960-talet, var relativt stabila under 1970 till 1980-talet, sjönk mellan 1985-1995, återigen var stabila under en 10-årsperiod för att öka under senare delen av 2000-talet.

Om man alltså räknar bort inflationen och jämför priserna i 2012 års prisnivå kostar ett kilo ägg ungefär lika mycket nu som under 1970-talet. Priserna på en del andra varor däremot, t.ex. apelsinerfalukorv och fläskkotlett samt nötkött är betydligt lägre nu än de var på 1970-talet. Själv gillar jag att fundera på prisutveckling i ”riktiga priser”. Men för de av er som vill studera prisutvecklingen med hjälp av index har jag gjort diagrammet nedan. Jag kan då fortsätta tidsserien fram till och med år 2019. Jag har gjort diagrammet över samma period som jag visade konsumtionen i början av blogginlägget. Jag har räknat fram prisnivån till 2019 års fasta priser. Båda diagrammen över priser visar ungefär samma sak  men bygger på olika källor.

Index likväl som ett pris kan inflationsjusteras. Jag visar prisutvecklingen för ägg dels i 2019 års prisnivå och dels i löpande priser, det vill säga. utan inflationsjusteringen. Möjligen blir prisutvecklingen lättare att förstå i diagrammet nedan. Om värdet för indexet i 2019 års prisnivå sjunker, innebär det att ägg blir billigare jämfört med andra varor. Om värdet för indexet i 2019 års prisnivå hela perioden hade varit 100, hade priset på ägg förändrats lika mycket som inflationen och ägg hade vare sig blivit dyrare eller billigare jämfört med andra varor vi köper

Diagrammet visar att ägg har blivit något dyrare sedan år 1989. Priserna på ägg sjönk i början av 1990-talet, var stabila under perioden 1996-2006. Därefter ökade priserna 2017-2010. De senaste åren har prisutvecklingen för ägg följt inflationen.

240 företagare med fler än 1 000 höns

År 2019 fanns det ungefär 240 företagare med fler än 1 000 höns. Vid dessa litet större företag fanns det 8,9 miljoner höns i juni 2019. Det finns dock många jordbruksföretag som har färre än 1000 höns. I juni 2019 var de ungefär 2 100 stycken. Antalet höns vid dessa företag var omkring 50 000 stycken.

Källor

Statistiken för konsumtionen 2018 och 2019 bygger på de marknadsbalanser Jordbruksverket gör. I övrigt är statistiken hämtad från statistiskdatabasen och det statistiska meddelandet om husdjur i juni.

//Ann-Marie Karlsson

 

 

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nästan alla ägg vi äter i Sverige produceras också i Sverige

  1. Martin skriver:

    Intressant! Är man överens om varför konsumtionen sjönk något under 90-talet för att sedan sätta fart igen?

  2. Ping: Festa efter fasta – så äter vi i påsk | Den svenska maten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s