2015 års jobb med med strukturundersökningen

  Här kan du klicka för att hoppa till antalet  inkomna blanketter den 11 november.

raps

26 november Avslutningsfest

Ikväll har vi haft avslutningsfest för de 5 sommarjobbare som slutar på fredag. Vi var i ett av Jordbruksverkets fikarum och hade beställt cateringmat, jättegod grekisk paj t.ex. Det känns alltid litet tomt när sommarjobbarna ska sluta. Sommarens jobb har fungerat bra och vi har hunnit så långt som vi hade planerat.

20 november Insamlingen från jordbrukarna avslutas om två veckor.

Om två veckor avslutar vi insamlingen. Vi kommer att ägna sista veckan åt att ringajes jordbrukare som missat att fylla i något viktigt avsnitt, eller där vi misstänker att vi inte har hittat/eller kan hitta de kopplingar vi behöver mot adminstrativa register. Inflödet tangerar förra årets resultat så det är riktigt bra i år också.

Jag har också haft ”utvecklingssamtal/avslutssamtal” med de sommarjobbare som är kvar och de tycker att jordbrukarna har varit lätta att prata med när de ringt upp. Det är priviligierande att få arbeta med en så bra grupp av ”uppgiftslämnare” som termen för ”kunder” är inom vårt område statistik.

Det är också alltid tråkigt när sommarjobbarna slutar. Det blir tomt i korridorerna och helt plötsligt rymms vi vid ett bord igen vid fikat. Vi har dock tänkt avsluta arbetet med en studieresa och en avtackning på kvällen av de sommarjobbare som var kvar in i det sista.

//Ann-Marie Karlsson

11 november Utredningar

Lovisa 061Förutom att jobba med att ringa jobbar vi nu också med litet olika typer av oklarheter i enkäterna. Det har vi föralldel gjort under hela insamlingstiden  men vi jobbar extra mycket med det nu.

Vi försöker förstå vad jordbrukarna menade när det är oklart. Det kan vara så enkelt som att man summerat antalet djur fel eller kanske summa är rätt men delarna fel?

1 november 94,3 % inkomna

Det närmar sig allhelgonahelgen. Vi jobbar halv dag idag så det börjar bli dags att gå hem. höstHösten börjar snart övergå till vinter och de fina gula löven är snart bara ett minne. Jag kollade inflödet idag och vi har just nu 94,3 % svarsprocent. Det är bra. Vi kommer att ringa till jordbrukare i ungefär 3 veckor till. Då är tanken att vi ska ha nått 96 %.

Därefter avslutar vi insamlingsdelen av undersökningen. och fortsätter arbetet med att bearbeta resultaten.

//Ann-Marie Karlsson

31 oktober Första publiceringen av statistik

Vi har just gett ut ett statistiskt meddelande med preliminär statistik från vår strukturundersökning. Det visar att antalet grisar ökar och att antalet får minskar.Båda förändringarna är dock mycket små. Antalet nötkreatur är oförändrat. Detta är den första publikationen med material från sommarens strukturundersökning. Många fler kommer att följa.

Vi arbetar för övrigt fortfarande med att samla in de allra sista svaren. Vi är nu 5-6 ”sommarjobbare” som arbetar med att ringa de allra sista jordbrukarna som inte svarat.

Det innebär att det statistiska meddelandet om husddjur behandlas litet som en urvalsundersökning. Vi vet att vi inte riktigt fått in alla svar från alla som möjligen har djur.

//Ann-Marie Karlsson

10 oktober- Litet lådnostalgi

Det var ett tag sedan jag skrev, men vi jobbar på med att få in de sista 5 000 svaren från jordbrukarna. Just nu är det 5-6 personer som sitter och ringer upp jordbrukare under dagen för att vi ska få uppgifter från alla vi skickat ut till. Att få svar från alla är viktigt för atkartongert undersökningens resultat ska bli användbara.

Nu känns varje svar vi får som en seger och vi minns med nostalgi tiden i somras då vi behövde alla dessa låder för att snabbt kunna sortera de svar vi fick in med morgonens post. Vi ska också göra ett försök i veckan att skicka ut ett brev till de som ännu inte svarat. Vi hoppas att det ska ge resultat. Själv tippar jag att vi får in 500 svar på 5 000 utskick. Samtidigt är det litet tråkigt att tänka på den jordbrukare som nu får sitt fjärde brev med en anmodan om att skicka in uppgifter. Jag förstår ju att man tycker det är jobbigt att fylla i enkäter men samtidigt vet jag ju att om jordbrukaren ringt oss direkt när första brevet kom, så skulle det för de flesta tagit 5 minuter att lämna uppgifterna på telefon. Allt klart. Så jag hoppas många tar chansen att ringa nu.

3 september Jonna och Helen säger hej då för den här sommaren

Redan har några av oss droppat av och nu är även vi framme vid våra sista dagar här på Jordbruksverket. Tiden har gått väldigt fort. För inte så länge sedan stod vi dagligen med cirka 20 backar post som skulle sprättas, öppnas, sorteras och så vidare. Det kändes som om det aldrig skulle ta slut. Men det gjorde det och nu kommer det knappt en back per dag. Helt plötsligt har att öppna posten blivit lite av en höjdpunkt på dagen. jonna

Numera består våra dagar främst av att ringa upp brukare som vi saknar uppgifter ifrån. Vår telefonlinje är fortfarande öppen och vi ser fram emot avbrotten då jordbrukare som behöver hjälp med sina blanketter eller vill fylla i dem över telefon ringer in.

Det har varit givande och väldigt trevligt att få vara i kontakt med jordbrukare från hela Sverige. Under de tre månader som vi har arbetat här har vi varit delaktiga i många steg i processen, men samtidigt insett att det är så mycket mer jobb bakom denna undersökning än vad vi har fått hjälpa till med. Det ska bli spännande att se slutresultatet när rapporterna väl är färdiga och publicerade. Att få vara de som tar emot blanketterna och på så sätt få vara på andra sidan av en stor undersökning har varit lärorikt. Vi har förstått vikten av att delta i undersökningar som denna då allas deltagande helenär viktigt för att i slutändan få ett så korrekt resultat som möjligt. Nästa blankett vi får hem i brevlådan kommer vi säkerligen se på ett helt annat sätt än innan vi började här.

Vi vill rikta ett stort tack till våra handledare Christina och Anders som ledsagat oss genom arbetet och tålmodigt svarat på alla våra frågor. Det är med lite sorg i hjärtat vi lämnar denna arbetsplats och det härliga gäng som vi har tillbringat sommaren med. Soliga lunchraster på terrassen och många skratt har gjort att vi inte känt något behov av semester. Nu vill vi tacka för oss och önska våra kvarvarande arbetskamrater och alla ni andra en härlig höst!

Kram till er alla!

/ Jonna och Helen

21 augusti: Skanning och verifiering

Efter skanning kommer verifiering. Verifiering innebär attver vi ruta för ruta kollar dvs. verifierar att skannern har tolkat den siffra som står i en ruta rätt. Under verifieringen skriver vi också in text i systemet så att den sedan finns i databasen som en sökbar text och inte som en bild. När blanketten är verifierad förs den över till databasen.

Verifiering är svårt eftersom man måste vara nogrann samtidigt som det är väldigt lätt att snabbt godkänna för många rutor. (ungefär som det för mig är lätt att trycka på publicera här på bloggen innan jag kollat att jag inte gjort allt för många stavfel eller konstiga meningar)

19 augusti Vi jobbar på

Det har varit ett litet upphåll eftersom jag som skriver på bloggen har haft semester. Arbetet har ju däremot flutit på. Tills idag har vi fått in 87 % av all enkäter. Så det blir sakta men säkert bättre och bättre. I vår beskrivning av arbetat hade vi kommit till askannernkomstregistreting och sortering. När vi sorterat så räknar vi ihop 200 blanketter i en bunt. Vi registrerar dessa en gång till så vi vet vilka blanketter som finns i bunten.

Nästa moment är skanning. Alla papperblanketter skannas i vår lilla skanner som ser ynklig ut tycker jag, men som är snabb och effektiv. 200 blanketter skannas i ett nafs.

18 juli Den andra påminnelsen har skickats

I går skickade vi ut ytterligare en påminnelse till runt 20 000 företag. Alla statistiker har backsemester just denna veckan så jag fick köra det skript som tar ut namn och adresser i vårt statistiprogram SAS. Kul.  Inflödet har minskat nu som det brukar vid den här tiden. Vi fårin ungefär 2 backar per dag med blanketter nu.

Jämför man med år 2007 så har vi någon procents sämre inflöde. Däremot är det bättre än det var 2010.

Vi får hoppas att denna andra påminnelse gör att fler svarar.

ink

10 juli Ankomstregistrering

Vi gnetar på med insamlingen. Fram till och med idag har vi fått in 55 200 svar vilket är 71 % av alla svar. Det är bara 29 % eller 22 000idläsning blanketter kvar alltså.

Efter alla sorteringar som vi visat bilder på tidigare så är nästa moment ankomst-registrering. Oftast hinner vi med att ankomstregistrera alla pappersblanketter som vi öppnat och sorterat samma dag som de kommer in. De som kommer in via vår e-tjänst blir automatiskt ankomstregistrerade.

När en blankett blivit ankomstregistrerad ser vi i vårt IT-system att den kommit in till oss.

3 juli: Mera sortering

sortering2Fortfarande så kommer det in rätt så mycket blanketter varje dag, så en stor del av dagen går åt till att öppna kuvert och se till att alla blanketterna sorteras rätt.  Dagarna ser ut så att posten kommer vid 10-tiden. Till lunch sorteringöppnar vi kuverten och därefter börjar den första sorteringen. Vi brukar bli färdiga framåt efter-middagsfikat vid kl 14.00.  Idag tror vi att den första på minnelsen når jordbrukarna. 5000-6000 lantbrukare har hunnit svara från det att vi tog ut listan och skickade till tryckeriet, dagen efter midsommar tills nu. Det innebär att ganska många kommer att få en påminnelse fast man redan har svarat. Om man har fått en påminnelse men redan har svarat så kan man lugnt slänga påminnelsen.

2 juli: Idag har vi fått 63 % av alla enkäter

Dessutom kommer i dagarna de jordbrukare som inte svarat snart få en påminnelse om att göra det, så då kommer antalet blanketter som vi får att öka. Ja som ni märker så är denna fasen i undersökningen ett stort arbete med att hantera papper och att hålla tummarna för att vi får så många blanketter som möjligt. 63 % innebär 49 010 blanketter. Utav dessa har vi fått 10 783 via vår etjänst och 38 227 på papper.

Vi har för övrigt fått statistik över antalet samtal som vi svarat på på enheten i juni jämfört med antal samtal som någon ringt till oss. Statistiken visar att vi svarat på 90 % av alla samtal. 10 % har alltså fått vänta så länge att man lagt på luren / eller fått ett maskinellt hänvisningsmeddelande att personen man söker återkommer litet senare. 9 samtal av 10 är rätt bra, men skulle förståss kunna vara ännu bättre.   //Ann-Marie Karlsson

1 juli: Postöppning

postöppningEfter att vi sprättat upp kuverten så kommer vi till momentet postöppning. Vi har hittlls tagit ur blanketterna i runt 35 000 kuvert. När vi har blanketterna på bordet så gör vi en första sortering som innebär att vi delar upp dem i fyra högar beroende på vilken typ av blankett det är. Vi har ju fyra olika typer. Tre olika typer för strukturundersökningen. En litet mindre som är två sidor, en på fyra sidor till ett urval av jordbrukare som inte får den mindre enkäten och som jordbrukare som driver sitt företag som fysisk person, en på fyra sidor till till ett urval av jordbrukare som inte får den mindre enkäten och som jordbrukare som driver sitt företag som juridisk person och enkät om dränering. I det här läget sorterar vi också t.ex. trasiga blanketter till en hög. Varje dag hittar vi också några papper som inte ska till oss, som vi ser till att de kommer rätt i huset.

27 juni: Blanketter, blanketter,blanketter

Så här dags handlar mycket av arbetet om att ta hand om de blanketter som kommer på brevsprättning123posten och se till att de uppgifter som står på blanketterna också kommer in i våra databaser. Det första steget handlar om att sortera breven och att öppna dem.

brevsprättning12Posten kommer varje dag mellan 9 och 10 och då börjar arbetet med att ta hand om alla de brev som vi har fått.

För att få litet variation i arbetet så har vi delat upp det så att det är litet olika personer som kollar på kuverten och öppnar dem varje dag. Vi har två olika brevöppnare, en som tar ett brev i taget och en som kan hantera litet fler.

brevsprättning1

25 juni: Inflöde av blanketter

Vi har ju gjort denna undersökning ett antal gånger och här kan ni läsa litet statistik över andelen svar som kommit in de olika åren. Före första påminnelsen hade 55 % av svaren kommit in till oss. Det är lika mycket som år 2007, men bättre än 2010. Så på sitt sätt är det ju bra och på sitt sätt litet trisst. Vi kommer ju nu att påminna och ringa ett antal gånger under sommaren innan vi har kommit upp till acceptabla, nästan 100 %. Det kostar ju pengar och tid för oss och pengar och det kostar tid som förståss är pengar för de 45 % jordbrukare som inte lämnat in svaren och kommer att ha undersökningen hängande över sig under sommaren. //Ann-Marie Karlsson

inkom

24 juni: Påminnelse och telefontjänst

Eftersom sista svarsdatum var i fredags så jobbar vi hårt med att ankomstregistrera allt material som kommit in idag. När det är gjort gör vi en lista på alla som inte svarat och skickar påminnelser till dessa. Tyvärr fungerar det ju så att en del hinner skicka in på den 1-2 veckor det tar för breven att nå mottagarna. Men vi har inte kommit på något bättre sätt.

Det har ringt lagom mycket de senaste veckorna. Vi har haft tre personer som svarat på televårt telefonnummer mellan kl 08.00 och 20.00. Det har varit några få tider då det varit kö, men i övrigt så ha alla kommit fram med en gång. Vi har ett schema som innebär att de 14 personer som arbetar med undersökningen växlar mellan att svara i telefon och att göra andra arbetsuppgifter.

De vanligaste frågorna handlar om var på blanketten man ska fylla i t.ex. litet ovanligare grödor. Vi har t.ex. haft en fråga tele2om var man ska fylla i svampodling. Andra frågor kan handla om att man håller på att sluta, eller ändrar sin produktion över sommaren. Vad ska man då fylla i?

Det är också ganska många av de som ringer där vi kan samla in uppgifterna vid telefonsamtalet. Antingen fyller vi i enkäten tillsammans och jordbrukaren skickar sedan in den, eller också skriver vi ner uppgifterna under telefonsamtalet och jordbrukaren behöver sedan inte skicka in blanktten. //Ann-Marie Karlsson

17 juni: Blogginlägg och enhetsmöte

Vi har gjort ett blogginlägg idag där vi svarar på de vanligaste kommentarerna om undersökningen. Vi har också haft enhetsmöte där vi pratat om vad som fungerar i arbetet med insamlingen och vad som kan förbättras. Några sa att de kände sig osäker de första gångerna de svarade i telefon eftersom de inte visste hur de skulle svara om det kom upp specialfrågor. Mer övning på telefon samtal kanske blir något att tänka på till nästa år. Andra kommentarer var att arbetskamraterna var trevliga och jobbet kul.

14 juni: Totalt 19 000 enkäter

Tills igår har det kommit in 19 000 enkäter. Det innebär att ungefär 1/4 av alla har svarat.

inflöde

12 juni: 3 286 har svarat på webben

3 286 har svarat på webben. Dessutom fick vi in 12 backar med blanketter idag. 13 av de 14 sommarjobbare som arbetar med undersökningen har börjat nu. Och det är bra för de närmsta 2-3 veckorna kommer att bli hektiska.

11 juni: Arbetet börjar ta form

Vi fick åtta backar post både igår och idag, så arbetet börjar ta form. Vi har skannat de första blanketterna och ska testa verifiering nu ikväll. Hoppas att allt kommer att fungera. Vi får också ganska många telefonsamtal. Vi sitter minst tre och svarar på telefon mellan 08.00 och 20.00.

Så här i början är en av vanligaste frågorna varför man fått enkäten när man för flera år sedan slutat med jordbruk. Den vanligaste anledningen är att man har slutat med jordbruk efter år 2010. 2010 gjorde vi den senaste statistiska undersökningen men vi kan vi se att man inte sökt stöd under åren 2011, 2012 och 2013.  Det skulle ju dock kunna vara så att man fortsatt med jordbruket ialllafall. I denna undersökningen vill vi ha med alla jordbruksföretag alltså inte bara de som sökt stöd. Vi skickar därför ut enkäten för att inte tappa bort dessa företag. En annan anledning kan vara att man finns kvar i något register här på Jordbruksverket. Det kanske finns en produktionsplats t.ex., trots att man sa att man slutade med jordbruk i vår undersökning år 2010. Även i de fallen har man då fått en enkät.

Det som möjligen är ljuspunkten i besväret är att det är lätt att fylla i blanketten. Man sätter ett kryss att man inte längre har någon verksamhet på sista sidan.

För övrigt hittade också en kollega ett Facebook inlägg som handlade om att någon fyllde i ansökan. (Se vårt twitterflöde) Svaret på funderingen är att; ja framåt april-maj nästa år publiceras statistiken.

//Ann-Marie Karlsson

7 juni: Fem backar brev har vi öppnat idag

Så nu har vi litet att börja jobba med. Efter att ha sprättat upp kuverten ankomstregistrerar vi dem. Därefter följer sortering skanning och verifiering.

6 juni: Nationaldagen

Eftersom räkningsdagen var igår och många jordbrukare också fick enkäten igår, så är vi ett par stycken som arbetar idag. Det är inte så många jordbrukare som ringer, men några är det som ringt och fått svar på frågor runt undersökningen eller hjälp att fylla i enkäten. //Ann-Marie Karlsson

4 juni: Utbildning

Idag har vi haft en utbildningsdag för all vår nyanställda personal. Först pratade vår jurist om vilka regler som gäller för undersökningen. Uppgifterna behandlas med väldigt stark sekretess och det är viktigt att alla känner till vad som gäller. Därefter hade vi en genomgång i bemötande. Vi fick lära oss att det hörs på rösten om vi är trötta, sura eller glada. Andra bra saker att tänka på är att även om vi fått många samtal med samma fråga, så är det första gången frågeställaren ställer frågan. Man kan därför tänka att varje telefonsamtal är som en ny teaterföreställning. Svaret ska kännas lika fräscht tvåhundrade gången som den första. Själv sitter jag och svarar i telefon ikväll, men jag har hittills bara fått 8-10 samtal, så ännu så länge är varje fråga ny. //Ann-Marie Karlsson

31 maj: Behörigheter?

För att kunna skanna de blanketter som kommer in behöver rätt personer ha rätt behörigheter till IT-systemet. Behörigheter är viktiga och har med informations-säkerheten att göra. Bara de personer som arbetar med enkäterna på statistikenheten ska kunna hantera dem i IT-systemet. De skannade blanketterna börjar ju inte komma till oss förrren i bästa fall i slutet av nästa vecka, men det är ju bra om allt fungerar i tid. Fyra sommarjobbare har börjat och det visade sig idag att de inte kan skanna trots att de har fått sin specifika skaningbehörighet. Vi har felanmält det hela och tror det kommer att lösa sig i början av nästa vecka. Dessutom finns det en superbehörighet som innefattar allt inklusive skanning som tre personer har. I västa fall har vi alltså en back-up plan. //Ann-Marie Karlsson

29 maj: Vi har fått det första svaret

Anders som leder undersökningen berättade just att han varit inne i vår e-tjänst och sett att vi fått ett svar. Fantastiskt kul. Undersökningen är igång. //Ann-Marie Karlsson

29 maj: Väntan

Idag,  i morgon eller på fredag kommer lantbrukarna att börja få enkäter i brevlådan. Idag har vi därför kollat att rätt personer svarar på det telefonnummer som jordbrukarna kan ringa om de undrar över något. (020-26 10 86)

Dessutom ska tryckeriet skicka ut 75 000 enkäter till rätt adresser och med rätt blanketter till rätt adressater. Det ska alltså bli skönt när enkäterna kommit fram och vi vet att allt har blivit rätt. //Ann-Marie Karlsson

28 maj: Ett år av förberedelser

Vi började förbereda underökningen för ett år sedan.

Vad vill användarna ha? Två användarstudier och en förremiss

Vi började med att göra två användarundersökningar våren 2012. Vi gjorde en själva och SCB gjorde en.  Vad är det användarna vill ha? Resultaten visade att användarna både vill ha statistik om det som händer just nu, men också långa tidsserier av basdata om djur arealer och sysselsättning. Dessa basdata användes ofta som en del i mera avancerade modeller för att titta på miljömål, eller i Länsstyrelsernas planering.

Eftersom jordbrukarna måste svara på undersökningen så började vi också ta fram underlag till en föreskift. Vi skickade ut en förremiss till de utredande avdelningarna på Jordbruksverket, SCB, LRF och Agrifood (Sveriges Lantbruksuniversitet, Lunds Universitet). De fick ett par alternativ att välja mellan som handlade om hur stora urvalen för sysselsättning och kombinationsverksamhet borde vara. Skulle de vara minsta möjliga för att klara EU:s krav (17 000) eller lika många som tidigare år (30 000).

I förremissen kom det också fram behov om att studera dränering och antal utlandsfödda som bedriver eller arbetar inom jordbruket i Sverige.

Undersökningen är reglerad av EU. Det innebär att EU ställer krav på den vilka vi som medlemmar måste uppfylla. EU har krav på urvalets storlek, men också på att vi har koll på den totala populationen, dv.s det totala antalet jordbruksföretag i Sverige. Fördelen är förståss att vi kan jämföra statistik om jordbruket i Sverige med statistik om jordbruket i andra EU-länder.

Användarnas behov ställda mot jordbrukarna uppgiftslämnarbörda och regelkrångel

Användarna vill ofta ha så mycket statistik som möjligt. Uppgiftslämnarna vill oftast få så få och så lätta enkäter som möjligt. Behoven står alltså mot varandra. Den statistik vi som statistikansvarig myndighet tar fram är en avvägning mellan dessa båda behov.

I det arbete med föreskriften som vi gjorde räknade vi på och funderade över uppgiftslämnarbördan för olika alternativ och ställde det mot nyttan. Vårt slutliga förslag som vi skickade ut på remiss, dvs. för att få in synpunkter blev:

  • Antalet jordbrukare som får en 4-sidig enkät är 25 000. Denna enkät ser litet olika ut för fysiska personer (ungefär 22 000) och juridiska personer (ungefär 3 000)
  • Övriga jordbrukare ungefär 52 000 får en 2-sidig enkät
  • Dessutom får 10 000 av jordbrukarna ovan också en tvåsidig enkät som handlar om dränering.

Statistik om utlandsfödda är inte med eftersom vi kan köpa de uppgifterna från SCB. De är alltså redan insamlade och vi behöver inte fråga om dem.

Några remissinstanser t.ex. SCB och Sveriges Lantbruksuniversitet tyckte vi borde skicka ut den 4-sidiga enkäten till fler jordbrukare för att få bättre kvalitet  på uppgifterna. Näringslivets nämnd för regelgranskning tyckte att vi borde göra undersökningen frivillig. LRF tyckte omfattningen var bra under förutsättning att vi använde administrativa register för alla uppgifter där så är möjligt. Regelrådet granskade också föreskriften och tyckte den var godtagbar. På regelrådets sida kan du också läsa mer om den konsekvensanalys vi gjorde där vi beskrev undersökningen och jämförde olika alternativ.

Vi tog med oss synpunkterna men tyckte att vårt kompromissförslag var rätt bra. Det var därför kompromissförslagets som vår Generaldirektör slog fast i föreskriften. Du kan läsa mer om instruktioner, se föreskriften och hur enkäterna ser ut här.

Statistiska förberedelser

För att göra en undersökning så krävs också mycket arbete med att göra urvalen, och att hitta de jordbrukare som vi ska skicka ut enkäten till. Statistikerna räknar på olika urvalsstorlekar för att hitta det lägsta möjliga urval för att uppnå den kvalitet vi vill ha. Vi hittar jordbrukarna genom att

  1. Utgå från alla jordbrukare som fanns med i det register vi har från förra undersökningen.
  2. Lägga till alla jordbrukare som sökt stöd år 2013.

Det innebär att vi skickar enkäten till några som slutat, men vi vet inte vilka. Det är alltså så att det finns jordbrukare som ska vara med i undersökningen och som inte söker stöd.

Förberdelser av rutiner och IT-stöd, anställning av personal

Vi har anställt 14 sommarjobbare som ska hantera de blanketter som skickas in och hjälpa jordbrukare som har frågor om undersökningen. Vi har också stöd av IT i form av skanning och en e-tjänst. Allt detta har inte gjort sig själv och vi har jobbat med att få skaningen att fungera, att lägga in enkäterna i e-tjänsten så att de ser bra ut, att ta fram tryckorginal och skicka till tryckeriet, att skriva anvisningar osv. osv.

När vi sökte sommarjobbarna fick vi in 400 ansökningar så vi har också jobbat med att välja ut och intervjua de personer vi skulle anställa. I intervjuer numera är det vanligt med arbetsprov. Vi bad därför de intervjuade låtsas att en jordbrukare ringde dem och frågade i vilken ruta hon skulle sätta en liten minigris som hennes barn hade. När frågan var besvarad skulle den intervjuade fråga om inte jordbrukaren kunde lämna uppgifterna på telefon och sedan ställa rätt frågor så att jordbrukaren inte missade några svar. De flesta klarade arbetsprovet bra, men det är inte så lätt som det låter. Du undrar kanske om en minigris ska vara med i enkäten? Svaret finns i instruktionerna längst ner på denna sida.

25 maj: Introduktion

I nästa vecka kommer vi att skicka ut en enkät till alla jordbrukare i Sverige med frågor om antal djur, och arrenderad areal. Vissa jordbrukare kommer också att få en enkät som innehåller uppgifter om arbetstid och kombinationsverksamhet. Under denna rubriken kommer vi att berätta hur vi arbetar med undersökningen.

I nästa vecka kommer vi också att ha en annons i Land och ATL för att uppmärksamma alla att undesökningen är på gång. Jag har klippt in annonsen nedan. Innehållet är bestämt nu, men jag har redan fått kritik för två saker i utformningen. För det första att det inte borde stå ”ska lämna uppgifter” det vore trevligare om det stod ”är skyldig att lämna uppgifter”. För det andra att det är besvärligt när det står att något ska ha kommit in till Jordbruksverket ett visst datum. När ska man skicka det då? Vad tycker ni?//Ann-Marie Karlsson

annons

Annonsen publiceras i Land och ATL under juni.
sidans topp

regler för undersökningen

Eftersom jordbrukarna är skyldiga att skicka in undersökningen så finns det en föreskrift som talar om vad som gäller. Föreskriften kan du hitta här. Längst bak i föreskriften så finns blanketterna kopierade. Regelrådet granskade föreskriften. De har en lättöverskådlig sammanställning om bakgrund och konsekvenser av föreskriften här.

Jordbrukarna kan besvara undersökningen via vår e-tjänst, på den pappersblankett de fått eller på telefon. Det enklaste för oss och tror vi för jordbrukarna också är om jordbrukarna använder e-tjänsten.

Det finns anvisningar till enkäterna. De har skickats till jordbrukarna tillsammans med enkäten.  En sammanfattning finns i denna annons. Anvisningarna i textform följer efter annonsen. annons

Allmän information om undersökningen

Vad är Strukturundersökning 2013?

Jordbruksverket genomför i år en statistisk undersökning av strukturen i det svenska jordbruket. Uppgifter samlas in från alla jordbruks­företag. Med jordbruksföretag menas en verksamhet inom jordbruk, husdjursskötsel eller trädgårdsodling, som drivs under en och samma driftsledning.

Uppgifterna som samlas in används för:

  • –    publicering av officiell statistik
  • –    statistikrapportering till EU
  • –    uppdatering av lantbruksregistret (LBR).

Skyldighet att lämna uppgifter gäller enligt lagen om officiell statistik SFS 2001:99, förordningen om officiell statistik SFS 2001:100 och Jordbruksverkets föreskrifter SJVFS 2013:4. Uppgifterna ska ha kommit in till Jordbruksverket senast den 20 juni 2013. Samråd har skett med Näringslivets Regelnämnd (NNR) enligt förordning (SFS 1982:668) om statliga myndigheters inhämtande av uppgifter från näringsidkare och kommuner.

Vem är skyldig att lämna uppgifter?

Alla jordbruksföretag som uppfyller något av följande villkor är skyldiga att lämna uppgifter:

  • • Brukar mer än 2,0 hektar åkermark (ägd och/eller arrenderad åkermark)
  • • Brukar minst 5 hektar jordbruksmark (åkermark + betesmark)
  • • Äger en djurbesättning som någon gång fr.o.m. den 1 januari 2013 t.o.m. den 5 juni 2013 omfattat minst 10 nötkreatur eller 10 suggor eller 50 svin eller  20 får och lamm eller  1 000 fjäderfä
  •  Bedriver yrkesmässig trädgårdsodling på minst  2 500 kvadratmeter frilandsareal eller  200 kvadratmeter växthusyta

Även jordbruksföretag som har fått blankett men inte uppfyller något av ovanstående villkor bör skicka in blanketten. Detta för att vi ska kunna uppdatera lantbruksregistret (LBR) som innehåller uppgifter om samtliga jordbruksföretag i landet och används för statistikändamål. Dessutom undviker du att få påminnelser om du har skickat in blanketten.

 Vad händer om jag inte lämnar uppgifterna?

Om du är skyldig att lämna dessa statistikuppgifter men ändå inte gör det, kan Jordbruksverket förelägga dig att lämna uppgifterna enligt förordningen om officiell statistik SFS 2001:100.

 Är uppgifterna sekretesskyddade?

Ja, uppgifterna är sekretesskyddade enligt 24 kap. 8 § offentlighets- och sekretesslagen (SFS 2009:400). Där framgår att:

Sekretess gäller sådan särskild verksamhet hos myndighet som avser framställning av statistik samt, i den utsträckning regeringen föreskriver det, i annan därmed jämförbar undersökning, som utförs av myndighet, för uppgift som avser enskilds personliga förhållanden och som kan hänföras till den enskilde. Uppgift som behövs för forsknings- eller statistikändamål och uppgift, som inte genom namn, annan identitetsbeteckning eller därmed jämförbart förhållande är direkt hänförlig till den enskilde, får dock lämnas ut, om det står klart att uppgiften kan röjas utan att den som uppgiften rör eller någon honom närstående lider skada eller men. I fråga om uppgift i allmän handling gäller sekretessen i högst sjuttio år, såvitt angår uppgift om enskilds personliga förhållanden, och annars i högst tjugo år.

Sekretessreglerna tillåter att LBR får användas som ram för urval vid olika undersökningar. I förväg fastställda ”öppna” uppgifter om namn, adress, driftsinriktning etc. får också ingå i Statistiska centralbyråns allmänna företagsregister och användas vid adressförsäljning.

Om jordbruksföretaget har överlåtits till annan brukare

Om jordbruksföretaget i sin helhet (all areal och samtliga djur) har överlåtits till en annan jordbrukare ska du lämna uppgifter om den nye ägaren/brukaren under avsnitt 10.3 på blanketten.

Hur lämnas uppgifterna?

1. Via Internet

Gå in på Jordbruksverkets webbplats (www.jordbruksverket.se). Välj Självservice (e-tjänster) till vänster på sidan och därefter ”Strukturundersökning” i menyn till vänster. Logga in med Användarid och Lösenord som finns förtryckta längst ner till vänster på blankettens framsida. Följ instruktionerna som visas på skärmen och sänd uppgifterna senast den 20 juni 2013.

När du skickat in dina uppgifter får du ett meddelande på skärmen där vi tackar för din medverkan. Om du inte får detta meddelande betyder det att dina uppgifter inte skickats in. Dina uppgifter skickas till oss först när du klickar på knappen ”Bekräfta och skicka in”.

 2. Eller pappersblankett

Fyll i blanketten och skicka tillbaka den i det portofria svarskuvertet i så god tid att den finns hos Jordbruksverket senast den 20 juni 2013.

Optisk läsning

Blanketten är anpassad för optisk läsning (skanning) och kommer att läsas maskinellt.

För att blanketten ska kunna läsas optiskt så ber vi dig:

  • Använda blå eller svart kulspetspenna.
  •  Skriva tydligt.
  • Om du skriver fel, stryk och fyll i den rätta uppgiften bredvid.
  • OBS! Fyll endast i de rutor som är aktuella för dig, lämna övriga tomma.

Skriv kommentarer endast under avsnitt 11 ”Övriga upplysningar” på blankettens sista sida. Du kan även bifoga ett särskilt papper om utrymmet inte räcker till.

Om du har frågor

Om du har frågor kan du vända dig till Jordbruksverket via telefon 020-26 10 86 eller genom att skicka e-post till statistik@jordbruksverket.se.

 Så här fyller du i svarsblanketten

Åkermark är mark som är lämplig att plöja. Den kan användas till växtodling eller bete.

Betesmark är mark som används eller lämpligen kan användas till bete och som inte är lämplig att plöja.

 Skogsmark är mark som kan användas för virkesproduktion och som inte används för annat ändamål i väsentlig utsträckning. Mark anses lämplig för virkesproduktion när den kan producera i genomsnitt minst en kubikmeter virke per hektar om året.

1. Arealer under eget bruk

Här ska du redovisa åkermarks- och betesmarksarealer under eget bruk inklusive arealer som företaget arrenderar, även så kallade gratisarrenden. Även mark i träda ska redovisas i detta avsnitt. Utarrenderad mark ska inte räknas med. Se definitioner för åkermark och betesmark ovan.

2.Grödarealer enligt SAM 2013

Om en ansökan om EU-bidrag gjorts för jordbruksföretaget 2013 ska du här ange aktuella kundnummer hos Jordbruksverket enligt SAM 2013. Det gäller också de fall där man arrenderar mark men markägaren ansöker om EU-bidrag. Vi behöver kundnummer för att kunna hämta uppgifter om vilka grödor som odlas på jordbruksföretaget. Tänk på att skriva hela kundnumret inklusive länsbokstav.

3.  Areal för odling av trädgårds- och plantskoleväxter på friland och i växthus

Frilandsodling

Här ska du redovisa brukad areal på friland för odling av trädgårds- och plantskoleväxter. Den brukade arealen som du redovisar här ska också vara inräknad under fråga 1. Om du bara odlar trädgårdsväxter eller har plantskola så ska den areal som du redovisar här vara densamma som den du redovisar i fråga 1. Om flera omgångar av trädgårds- och plantskoleväxter odlas på en och samma areal redovisar du arealen endast en gång.

Växthusyta med odling

Redovisa yrkesmässig odling i växthus (både med och utan uppvärmning). Med växthus menas odling under glas eller annat fast eller rörligt högt skydd av styv eller böjlig plast.

Plastfilm som ligger direkt på marken, mark under glaskupor och tunnlar, som man inte kan stå rak under, eller flyttbara glastäckta bänkar räknas inte in. Om samma växthusyta används för flera omgångar så redovisar du ytan endast en gång. För flyttbara växthus ska du räkna med hela den yta som någon gång varit täckt under den senaste 12-månadersperioden juni 2012 t.o.m. maj 2013. För växthus i våningar redovisas endast basytan (golv- eller markytan). Växthus som enbart används till hobbyverksamhet och till husbehovsodling ska inte redovisas.

4. Nötkreatur den 5 juni

För att hämta uppgifter från CDB om antalet nötkreatur på jordbruksföretaget behöver vi korrekta uppgifter om företagets aktuella produktionsplatsnummer (PPN).

De PPN som finns registrerade hos Jordbruksverket och som vi för statistikändamål fört till företaget har förtryckts. Om något eller några av de förtryckta PPN är felaktiga eller saknas så ber vi dig att stryka de felaktiga uppgifterna och fylla i det eller de rätta. Om jordbruksföretaget har fler än fyra produktionsplatser för nötkreatur ska du redovisa de PPN som inte får plats på sista sidan under avsnitt 11 ”Övriga upplysningar”.

5. Hästar den 5 juni

Här ska du redovisa antalet egna hästar samt installade hästar på jordbruksföretaget den 5 juni 2013. Detta innebär att du ska redovisa:

  • · egna hästar som finns på jordbruksföretaget den 5 juni 2013
  • · hästar som inte ägs av jordbruksföretaget men som är installade eller är på bete på ditt jordbruksföretag den 5 juni 2013.

Egna hästar som är på bete eller installade på annan plats än på ditt jordbruksföretag ska inte räknas med.

6. Fjäderfä den 5 juni

Här ska du redovisa antalet fjäderfä på jordbruksföretaget den 5 juni 2013. Rutan avseende normal uppfödningsomgång ska du fylla i om jordbruksföretaget för tillfället har färre antal slaktkycklingar än vad företaget normalt brukar ha.

7. Svin den 5 juni

Här ska du redovisa det totala antalet svin på jordbruksföretaget den 5 juni 2013. Minigrisar eller liknande sällskapsgrisar ska inte ingå.

I uppfödningssystem med pooler eller ringar och satellitbesättningar, ska poolerna och ringarna redovisa antalet suggor och satellitbesättningarna redovisa antalet smågrisar.

 Rutan avseende normal uppfödningsomgång ska du fylla i om jordbruksföretaget för tillfället har färre antal slaktsvin (20 kg och däröver) än vad företaget normalt brukar ha.

8. Får och lamm den 5 juni

Här ska du redovisa antalet får och lamm på jordbruksföretaget den 5 juni 2013. Med lamm avses djur som är födda under år 2013.

9. Certifierad ekologisk produktion

Om du bedriver ekologisk odling eller djurproduktion ber vi dig att redovisa ditt kundnummer hos det kontrollorgan du är ansluten till (Aranea Certifiering, SMAK eller HS-Certifiering).

10. Uppgifter om jordbruksföretaget

I detta avsnitt ber vi dig att under respektive avsnitt kontrollera att de förtryckta uppgifterna stämmer. Om uppgifterna inte är riktiga ber vi dig att stryka, ändra eller lägga till uppgifter.

De uppgifter som du redovisar är sekretesskyddade och används enbart för statistikändamål (se sidan 2 i denna broschyr).

Uppgifter om endast en företagare redovisas. Om verksamheten på företaget drivs gemensamt av flera företagare ska övriga företagare redovisas i avsnitt 10.2. Om företaget drivs som dödsbo ska dödsboet redovisas som företagare. Redovisa inte dödsbodelägarna eller förvaltaren som företagare.

Om jordbruksföretaget i sin helhet (all areal och samtliga djur) har överlåtits till en annan brukare t.ex. genom försäljning, arvskifte eller utarrendering av marken fyller du i uppgifterna om den nya brukaren under avsnitt 10.3.

10.2 Uppgifter om personer med anknytning till jordbruksföretaget vilkas personnummer kan förekomma i något av Jordbruksverkets administrativa register (t.ex. CDB, produktionsplatsregister)

Om de förtryckta uppgifterna är felaktiga ber vi dig att stryka, ändra eller lägga till uppgifter. Personer med anknytning till jordbruksföretaget är t.ex. personer som ansökt om gårdsstöd eller miljöstöd för företagets räkning eller personer som fungerar som rapportörer till CDB.

Dessa uppgifter behövs för att på ett korrekt sätt kunna koppla uppgifter från SAM-blanketten eller CDB till rätt företag i Jordbruksverkets statistiska Lantbruksregister (LBR). Detta minskar uppgiftslämnarbördan och förbättrar statistikens kvalitet.

10.3 Om hela jordbruksföretaget har överlåtits eller utarrenderats, ange till vem

Detta avsnitt fylls enbart i om företaget i sin helhet (all areal och samtliga djur) har överlåtits till annan brukare. Om bara en del av företagets jordbruksmark har överlåtits och du fortfarande brukar mark eller innehar djur ska du inte fylla i något i detta avsnitt.

11. Övriga upplysningar

Här kan du lämna upplysningar som inte passar in eller får plats under andra avsnitt på blanketten.

12. Underskrift

Här ska den person som fyllt i blanketten underteckna med datum och namnteckning.

sidans topp
i

antal inkomna blanktter

Den 11 september har 95,1 % eller 73 574 blanketter kommit in till oss för strukturundersökningen. Det är något sämre än år  2010 men bättre än åren 2005 och 2007.

infl

sidans topp

3 kommentarer till 2015 års jobb med med strukturundersökningen

  1. Ping: Räkningsdagen för strukturundersökningen är den 5 juni | Jordbruket i siffror

  2. Ping: Enkäter till alla jordbrukare i strukturundersökningen år 2013 | Jordbruket i siffror

  3. Ping: Så här har vi tänkt runt Strukturundersökningen | Jordbruket i siffror

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s