Glad nordens dag

Ja jag är litet sent ute. Nordens dag var igår, men bättre sent än aldrig så jag firar med att lyfta upp ett nordiskt inlägg jag publicerat tidigare. Det visar statistik om mjölkkor i norden. Jag började med att roa mig med att ta fram en karta på det genomsnittliga antalet mjölkkor per företag på låg regional nivå. I Finland, Sverige och Norge valde fanns uppgifter på kommunnivå, medan indelningen för Danmark är på en något högre nivå. För Island fanns endast en siffra för hela landet.

Kartverktyget är på kommunnivå så i de fall kommun inte finns (Danmark och Island) har jag för att kunna göra kartan lagt in samma värde för alla kommuner i regionen. Merparten av siffrorna är från år 2020.

//Ann-Marie Karlsson

Statistik på litet mer övergripande nivå hittar du nedan. Statistiken visar att antalet mjölkkor är störst i Danmark med 560 tusen mjölkkor. Efter Danmark är det ett hopp till en liten klunga av Sverige, Finland och Norge. Antalet mjölkkor är som man kan förvänta minst på Island. I samtliga länder förutom Island så minskar antalet kor.

Antalet mjölkkor per företag dubbelt så stort i Danmark som i Sverige

En studie av besättningsstorleken visar att besättningarna är dubbelt så stora i Danmark som de är i Sverige. Samtidigt är de svenska besättningarna ungefär dubbelt så stora som de finska och isländska. Besättningsstorleken har ökat i samtliga länder.

//Ann-Marie Karlsson

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Detta inlägg publicerades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar