Vår konsumtion av mjölk har minskat med 11 liter per person och år mellan 2007 och 2012

DN och SvD har båda haft artiklar om konsumtionen av livsmedel där man skrivit om hur vår konsumtion av livsmedel har förändrats. Artiklarna ger mig tillfälle att skriva om ett av mina favoritdiagram från vår livsmedelsstatistik nämligen direktkonsumtionen av mjölk från 1960 och framåt. Jag gillar det för att det är lätt att förstå och för att vi alla vet hur en liter mjölk ser ut. En annan favorit är för övrigt priset på mjölk som jag tidigare bloggat om. Men nu till konsumtionen.

Diagrammet visar att vår konsumtion av mjölk minskat från 158 liter per person år 1960 till 87 liter per person år 2012. De senaste fem åren mellan år 2007 och 2012 har konsumtionen av mjölk minskat med ungefär 11 liter per person och år.

Mjölk

Vid en närmare titt på direktkonsumtionen av mjölk syns tydligt att konsumtionen av standardmjölk har minskat kraftigt och konstant sedan början av 1970-talet. I början av 1960-talet låg konsumtionen av standardmjölk på 116 liter per person och år, i mitten av 1970-talet var motsvarande siffra cirka 100 liter per person och år. Från 1960-talet fram till början av 1990-talet halverades denna mjölkkonsumtion. Vid 2000-talets början drack vi cirka 35 liter standardmjölk per person och år.  Drygt tio år senare år 2012 hade konsumtionen minskat till 24 liter per person och år.mjölks

Lättmjölken hade sin storhetstid i slutet av 1970-talet då vi drack nästan 60 liter per person och år. Konsumtionen av lättmjölk har sedan minskat kontinuerligt till dagens nivå strax under 17 liter per person och år.

Mellanmjölken var en produkt som kom i mitten av 1980-talet och konsumtionen av denna ökade snabbt till drygt 20 liter per person år 1987. Från 1987 och sex år framåt fördubblades denna konsumtion. Fram till år 2012 har mellanmjölks-konsumtionen ökat till nästan 45 liter per person och år.

Jag vill sluta med en annan intressant aspekt på vår konsumtion som det inte skrivs så mycket om, nämligen att totalkonsumtionen av köksväxter som morötter, lök och tomater har fördubblats sedan 1980-talet. Det är alltså inte bara så att vi äter mer kött, äter mer smör och dricker mindre mjölk, vi äter också mer köksväxter.

Mer att läsa om livsmedelskonsumtion finns i vårt statistiska meddelande. //Ann-Marie Karlsson

Om jordbruketisiffror

Jordbruket i siffror är en blogg från Jordbruksverket. Här lyfter vi fram intessanta siffror och tipsar om statistik som kan ge en bakgrund till tidningarnas nyheter inom jordbruksområdet. Om du söker någon särskild statistik, kontakta oss gärna så ska vi gräva i vår statistikdatabas och se vad vi kan finna.
Detta inlägg publicerades i Konsumtion och märktes . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vår konsumtion av mjölk har minskat med 11 liter per person och år mellan 2007 och 2012

  1. Pingback: Konsumtionen av mjölk har minskat stadigt sedan början av 1980-talet | Jordbruket i siffror

  2. Karin skriver:

    Kan vi få en Tio i Topp mjölkkonsumtion Världen också?
    Det vore väldigt intressant läste någonstans att vi låg på 4:e plats ?

    • Ska försöka fixa en i nästa vecka. Jag håller med om att det vore intressant att se på vilken plats vi hamnar.

      //Ann-Marie

    • hej
      denna statistik tas fram av FAO. Tyvärr är det så att när jag går in på FAO:s sida får jag inte rätsida på deras siffror. (De beräknar själva från statistik om produktion, export och import). De har definitionerna konsumtion av hel mjölk och konsumtino av mjölk exklusive smör. För den ena ligger vi på trejde plats och den andra på över 70:nde plats. Ingen av mängderna de anger stämmer med våra egna beräkningar. Jag tror alltså att problemet är att jag inte förstår hur de definierar mjölk- så tyvärr vågar jag mig inte på en topp tio lista.

Lämna en kommentar